lördag, april 24, 2010

Ska det vara så svårt att byta en leksak?

När Hampus fyllde år fick han 2 F1 bilar i lego. Ett av däcken var det fabrikationsfel på så jag fick kvittot så vi kunde åka och byta det.

Sagt och gjort, idag åkte jag och Hampus till Jättekul i Lund för att få ett nytt däck eller byta legot mot något annat. Men så lätt var det dock inte. Flickan i kassan informerade mig om att man inte kunde byta lego eller få en ersättningsdel om något var i sönder så det hände så ofta så man fick ringa lego själv.

Alla som känner mig förstår att jag inte gick med på detta. Så flickan i kassan kallade på någon annan som skulle förklara det för mig. Jag gick inte med på det då heler. Jag förklarade vänligt med bestämt för kvinnan som kom att jag hade köpt varan hos dem och kunde de inte hjälpa mig ville jag ha pengarna tillbaka. Hon sa då att eftersom legot ofta var fel eller saknade delar nu för tiden så bytade de inte grejorna längre utan hänvisade till lego.

Just då var den en man som köpte just ett paket lego och flickan i kassan sa inget om detta till honom. Jag frågade då kvinnan högt och tydligt varför dom inte berättade det när man köpte legot. Vi hade ju åkt hela vägen från Landskrona för att byta det och hade vi vetat detta hade vi inte behövt åka alls. Hon tyckte att det var jobbigt att berätta det för alla som köpte lego och att det var lättare att berätta det efterhand som kunderna kom tillbaka.

Nu gick jag igång på alla cylindrar... Jag sa åt henne att jag sket ett stort stycke i vem dom hade som leverantör med mera med mera och om jag köpt en felaktig produkt ville jag ha pengarna tillbaka. JAg frågade henne om hon tyckte det var rimligt att om hon köpte en TV på SIBA, tex en panasonic och den gick isönder, skulle hon då kontakta Panasonic eller SIBA. Jo hon tyckte så klart SIBA men det var ju inte samma sak...

Hon tröttnade på mig efter en stund och gick med på att hon själv skulle ringa lego och fixa det och lego skulle sedan skicka hem ett nytt däck till mig. Så jag lämnade namn och adress till henne och gick...

Kan ju inte påstå att jag vann den striden precis men jag förlorade väl inte heler. Eller? Jag tycker vi kallar det lika... =)

2 kommentarer:

johan sa...

Nu lär väl detta låta som en massa reklamsnack men LEGO har faktiskt en riktigt suverän kundsupport. Att byta ut en felaktig, saknad bit eller rent av borttappad bit är riktigt simpelt och man behöver inte ens sitta i två timmars telefonkö ;). Det är bara att följa länken nedan eller gå till LEGO's egna webshop och klicka på länken Customer Service

http://us.service.lego.com/en-US/replacementparts/default.aspx

Åse sa...

Mycket möjligt att det är enkelt men rätt ska vara rätt... =)