lördag, juli 31, 2010

Framtidsmuseet!

Fredagen körde vi till Borlänge och till Framtidsmuseet. Jag hade inte sagt till Hampus vart vi skulle utan bara att det var en överaskning. När vi var på väg in frågade han vad det var, ett museum svarade jag. Minen på honom var helt oslagbar. Allt hopp i hans ögon slocknade på 2 sekunder. Jag hade ju lovat något roligt.
När jag sedan berättade att det var ett museum där man fick pilla på allting så tändes hoppet igen.

Väl inne så hamnade vi mitt i solsystemet. Vi undersökte planeterna och hoppade runt en runda på månen. Sen var det dags för film. Vi lärde oss om planeterna och vintergatan och om stjärnbilderna.

Sen var det dags att lära sig om energi. Vi skapade energi av vatten, sol och genom att cykla. Dom visade Ice Age på TV:en men man fick bara titta om man cyklade.

Sen var det dags att lära sig om kroppen. Hampus blandade runt alla organen på ett ställe och tyckte att jag skulle lista ut vilken ordning dom skulle sättas tillbaka. Det såg i alla fall rätt ut när vi gick där ifrån. Vi fäktades med vars ett lårben och kollade på en bit av en hjärna i ett microskåp.

Sen var det dags för magneter. Här hade Hampus kunnat stanna i all evighet om han fått bestämma.

Sen kom ljud... jag kan skrika högre än Hampus faktist... trodde ni inte va?

Sen kollade vi hur det såg ut i våra hem när mormor var lite, och när gammel-mormor var liten.

Enligt Hampus var detta det bästa museet han varit på.

Vi körde vidare till pappas favoritmål. Claes Ohlsson... (tyvärr markus, inga bilder)

Vi var trötta och hungriga och hittade en resturang i Rättvik där vi åt goda hamburgare innan vi handlade lite kakor och körde hem.

Inga kommentarer: