måndag, januari 31, 2011

Dag 22 – Det här upprör mig


Jag blir upprörd över folks brist på respekt för andra människor. Hur svårt ska det vara att låta folk gå av tåget innan man går på? Tycker du det är kul att gå av tåget och få tränga dig igenom ett hav av människor som försöker gå på tåget? Nä tänkte väl det, så varför gör du det själv då?
Eller folk som inte lyssnar. Man berättar varför det inte fungerar som det ska och vad som är lösningen men de fortsätter gnälla och skälla om det som är fel. Hade dom bara haft tillräckligt med vett att lyssna lite ibland hade saker och ting löst sig så mycket fortare. Tycker du om när folk skriker tillbaka?
Sen har vi alla dom som gärna tycker och tänker om allt och ingeting och har en åsikt om det mesta men som blir jätte upprörda om folk inte tycker som dom. Dom kan inte för sitt liv förstå hur folk kan tycka något annat än dom. Vet du vad? Jag kan ibland inte förstår varför du tycker som du tycker men jag respekterar i alla fall din åsikt och låter dig ha den ifred.
Så folk borde tänka lite ibland. Hur vill du själv bli behandlad?
"Men han/hon gjorde ju så mot mig!"
Den fungerar inte... det spelar ingen roll hur andra beter sig, det ger dig inte rätt att vara lika respektlös som dom. Behandla andra som du vill bli behandlad själv även om de inte behandlar dig med samma motto så ska du se att snart smittar du av dig. Förr eller senare är det någon som tänker: "så kan jag ju inte bete mig mot henne, hon är ju alltid så snäll mot alla"
Så klart så har vi alla våra moments. Man har haft en dålig dag, man har PMS... bägaren har runnit över och man snäser av någon och ångrar sig. Men det är ok. Gör rätt nästa gång istället så blir allt bra igen.

Inga kommentarer: