lördag, juli 20, 2013

Kollektivtrafik

Jag är helt enkelt inte överens med kollektivtrafiken just nu.

I måndags skulle jag och Hampus åka ut till Marieholm och låna bilen. För att komma dit numera måste man ta bussen till Billeberga, vänta 10 minuter och sen ta tåget en hel station till Teckomatorp och där har man tre minuter på sig att springa ner till bussen mot Marieholm. Tåget blev två minuter försenat från Billeberga och när vi kom till Teckomatorp så körde bussen i från oss mitt framför näsan på oss. Tur man har en snäll pappa som kunde komma och hämta oss.

Sen körde jag med bekväm bil till Perstorp och lämnade av Hampus till Sanna och körde till Marieholm igen för att lämna tillbaka bilen.

För att komma hem kan man inte ta samma väg tillbaka, det vore ju för enkelt. Man får kolla från  gång till gång vilken väg som passar hem. Denna gången valde jag bussen till Teckomatorp, tåg till Kävlinge och där tåg till Landskrona.

Så tjugo i fyra står jag och väntar på bussen och då kommer bussen, lite sen men den kom i alla fall... Busshållsplatsen ligger utanför en skola och där är det 30 som gäller... men bussen blåser förbi oss i kanske 70 km/h... Jag ser att han kommer fort och troligen inte tänker stanna så jag viftade allt jag orkade med armarna men inte fan stanna han för det... Stackars tonåringen som oxå stod där blev lika arg som jag...

Så det var bara att trava hem till pappa igen och kolla reseplaneraren... igen... Skulle gå en buss till Eslöv tio över fyra och sen tåg till Lund och tåg till Landskrona. Denna gången stanna bussen men han var så klart sen och i Eslöv blev det att springa till tåget. Väl i Lund var det så klart strul och förseningar men kom med ett pågatåg hem i alla fall...

Och idag skulle jag ut i den där jävla kollektivtrafiken igen för att ta mig till Perstorp för Sannas kalas. Reseplaneraren sa att jag skulle ta bussen till Ramlösa, tåget till Åstorp och ersättningsbuss där till Perstorp eftersom tågen inte går under sommaren pga banarbete. Men så klart blir bussen sen och när jag tittade på klockan strax innan vi kom till Ramlösa kunde jag konstatera att jag missat mitt tåg. Så åkte in till Knutpunkten i stället och kollade när nästa tåg skulle gå... om en timme. Passade på att fylla i en resegaranti-lapp så länge... Så när jag väl kom till Perstorp var jag en timme sen... Blev som tur var hämtad sen vid stationen i Perstorp så jag slapp gå en halvtimme för att komma hem till Sanna... =)

Men jag vet inte om Skånetrafiken tycks tro att jag inte har något liv? De tycks tro att jag har all tid i världen att lägga på att pendla runt halva skåne för att ta mig några mil hemifrån.

När de drog in linje 241 mellan Landskrona och Eslöv så motiverade dom det med att det ju fanns ett alternativ som kostade lika mycket och tog lika lång tid... Ja det är mycket möjligt att det finns, när det fungerar som det ska vilket det inte gör i tid och otid. Jag kan inte förlita mig på att det fungerar utan måste planera in en andrahandsplan varje gång, just in case.

Och deras plan fungerar bara UT till Marieholm och inte hem. De tycker dessutom att när jag ska hem kan jag ju åka till Tågarp och vänta där i 40 minuter på tåget. Ja det fungerar säkert bra men det känns inte så trevligt en kväll mitt i vintern  i minusgrader...

De vill dessutom att man ska pendla, det är ju miljövänligt. Jo, jag har inget emot att pendla egentligen. Verkligen inte, det är en jätte bra ide och alla kan göra det men då måste det ju fungera. Det kan inte vara någon jävla lottodragning varje gång... ska jag komma fram eller inte idag? Och resegarantin... vad hjälper det att jag får tillbaka mina pengar... jag har ju förlorat tid... TID! Det går inte att köpa ny tid.

Jag kommer att fortsätta skriva arga brev till Skånetrafiken varje gång detta händer och varje gång kräver jag svar. Vad gör ni åt det? Hur många år ska man klaga för att ni ska fatta att det inte fungerar?

Hade jag köpt en vara i en butik som inte fungerade som den skulle så hade jag ju inte handlat där igen... Enkelt. Men när det gäller Skånetrafiken så har jag inget val. Bojkottar jag dom kommer jag inte till jobb eftersom jag inte har råd att ha bil. Jag kommer inte att kunna åka hem till mina föräldrar och jag kommer inte kunna hälsa på vänner runt om i Skåne. Så jag har inget val... Det är inte okej i ett modernt svenskt samhälle... Kan jag påverka på något sätt? Nej... inte det minsta.

Ja nu har jag gnällt av mig lite... det hjälper... ;)

Inga kommentarer: