måndag, augusti 19, 2013

Föräldrakurs om ADHD

Idag var första gången på en föräldrakurs om ADHD som jag ska gå nu under hösten. Fem måndagar ska jag lära mig allt det finns att lära sig om ADHD och hur det är att ha ett barn med ADHD och vilka strategier det finns som man kan ta till för att göra livet lättare för barnet.

Med mig hade jag min mamma som tyckte det kunde vara intressant att också gå kursen. Så klockan ett idag satt vi på BUP i Lund redo att lära oss.

Idag gick vi igenom vad ADHD är och vad det är för kriterier som ska uppfyllas för att få diagnosen. Alla föräldrar nickade instämmande när hon gick igenom symtomerna. Saker som jag antagit att alla barn gör visade sig vara symtom på ADHD. Inte lätt när man som jag bara har ett barn och inget att jämföra med.

De andra kurstillfällena kommer det bli lite mer strategier, diskussioner, rollspel, info om medicinering och info om vad vi kan kräva från skolan. Det känns spännande och bra. Att diskutera med andra föräldrar i samma situation var skönt. Att höra att någon annan känner samma sak som jag och att höra att det finns barn som är värre i vissa situationer än Hampus och de som är bättre i vissa.

Ett tipps som vi måste pröva är boll-täcke när han ska sova. Många barn med ADHD har problem att somna då de har svårt att komma ner i varv. Hampus tycker tex om att man klappar honom när han ska sova, det hjälper honom att varva ner. De tippsade då om att man kan låna ett boll-täcke från sjukvården om man ville. Det var i princip ett täcke med bollar i, sånna som man har i bollhav. Tänkte att ett sånt kunde man ju göra själv. Så nu ska det googlas hur ett sånt ser ut. Det ska tydligen ge kroppen stimulans så de kommer ner i varv. Lät spännande!

Ser fram emot hösten och få lära mig mer och på så sätt förstå Hampus mer. Genom förståelse kan jag ge honom bättre stöd och det blir mindre konflikter. Dock har han blivit mycket bättre senaste tiden men kan det bli bättre är det ju bra.

Inga kommentarer: