fredag, januari 14, 2011

Dag 09 - Min tro!


Alltså jag vet inte riktigt vad jag tror på. Jag tror oftast på sånt som går att bevisa, på vetenskapen, på fakta. Men precis som det finns delar av universum vi inte vet något om och delar av våra hav vi aldrig har utforskat så tror jag att det finns något vi inte kan styra över, något som inte kan bevisas med vetenskap.

Jag är döpt i kyrkan precis som min son är. Jag går i kyrkan ibland och när jag är ledsen brukar jag gå till kyrkan och söka tröst. Jag vet inte om jag tror på just Gud och jesus och allt det där men jag tror och eftersom jag inte vet om jag tror på någon annan religion heller så känns det som att kyrkan är ett bra ställe att tro på. Men att tro på något övernaturligt går egentligen emot mig men hur mycket jag än försöker vara rationell så kryper det in en känsla av att det finns något mer. Något som inte går att förklara.


Och tro, vare sig det är på riktigt eller ej, ger människor hopp och hopp kan få folk att kämpa när de borde ge upp. Och ibland räcker det för att rädda någon som är svårt sjuk och det får folk att hjälpa andra som är i nöd. Men religion skapar också krig. Dock är det inte själva tron som skapar dessa krig för något som alla religioner har gemensamt är att de alla pratar om fred och kärlek. Nä, de som krigar vill ha en anledning och de skyller på sin religion. Fanns det inte religioner så hade de skyllt på något annat.

Jag anser att varje människa får välja själv om de vill tro eller inte. Och om de vill tro får de tro på vad de vill så länge de respekterar andra människors tro eller icke-tro precis som jag respekterar deras.

Inga kommentarer: