I går var det åter kurs i Lund. Denna gången om strategier för att underlätta för barnet och undvika konflikter. Det blev rollspel. En scen spelades upp, tagen från en vardagssituation, lite överdriven men inte mycket. Sen diskuterade vi vad som gick fel och vad man kunde gjort istället.
Scenerna var något som vi alla upplevt med våra barn en eller annan gång och föräldern i scenen gjorde som vi gjort så många gånger och vi vet är fel. Vi såg alla vad som gick fel och vad som var rätt... det svåra är att tänka så när man är mitt i det.
Ett fel som vi nog gör allt för ofta är att säga att barnet gjorde något bra MEN dom gjorde inte ditten eller datten. Tex: Vad bra du hängde upp din jacka MEN du hängde inte upp din väska och satte inte in dina skor.
Vi säger så ibland och när man tänker efter så är det ganska självklart vad man gjorde för fel. Eller hur?
Ibland kanske man ska vara glad för att han hängde upp jackan och nöja sig med det.
Något som jag inte riktigt höll med om och som många föräldrar hade testat men inte tyckte fungerade så bra var olika belöningssystem. Alla som testat sa att det inte fungerade i längden, barnen tröttnar och så får man ge upp. Och jag håller med. Vi har testat belöningssystem... tycker inte det fungerar så bra. Visst kan man ha det ibland, under en dag kanske när man har mycket att göra, där man samlar poäng under dagen. Vad jag tycker fungerar bättre är att ta bort belöningen helt och göra det till en tävling mellan mig och Hampus. Flest poäng vinner. Så klart får man manipulera det lite eller slå en tärning om poängen så det går att vinna för Hampus även om jag gör mest men det är det som fungerar här hemma i alla fall.
Sen har ju barn med ADHD ingen tidsuppfattning över huvud taget... inte alls... nada. Det existerar inget annat än nuet. Fick tips om något som heter timstock. Kunde man få låna och testa av en arbetsterapeut.
Dock finns det som app till både Android och iPhone. Man sätter hur lång tid man ska göra något och så räknar den ner... enkelt men effektivt. Testade den lite igår och det fungerade. Istället för att jag säger att nu är tiden ute och det blir gnäll... bara ett kapitel till... osv... så tryckte han själv in 30 minuter som det då var igår, såg att den räknade ner och såg när det närmade sig slutet och såg när det var slut. Han bråkade inte, han visste att tiden var slut för han hade sett den själv när den tickade... det är ingen klocka utan den räknar ner på en linje oavsett vilken tid man sätter, den räknar bara olika fort. Smart!
Så nu är det då till att öva för min del. Att berömma ofta, även de minsta saker, behålla lugnet, försöka ta bort ord som INTE och KANSKE, ge uppmaningar som är korta och ge honom en sak att göra åt gången så han kan lyckas många gånger.
Ja vi får se hur detta går och vad som fungerar för oss men absolut fick vi många tips.
Nästa gång är det om att hantera konflikterna, dom man inte kan komma ifrån eller dom man redan startat innan man insett vad som gick fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar