måndag, september 30, 2013

Hata trånga tåg!

Står å väntar på tåget som vanligt på väg hem och ser texten som alla pendlare fruktar: KORT TÅG

Jaha, förbereda sig på att stå inträngd bland massa folk och ingen luft...

Jag stod mitt i tåget med folk runt om mig på alla kanter. Jag tog upp min bok och försökte koncentrerar mig på den. Strax efter kävlinge kände jag att jag inte hade en aning om vad jag läste och allting började snurra. 

Jag började med avslappnings och andningsövningar vilket hjälpte till att börja med. Men sen blev det värre. Benen skakade, jag började svettas och det susade i öronen. Vi passerade häljarp när jag kände att jag inte klara mer men tycker ändå att jag skulle stå ut de sista metrarna men nej... jag kände hur kroppen började stänga ner och jag lyckades mumla till en äldre kvinna som satt ner att jag behövde hennes plats för jag höll på att svimma.

Hon var så snäll och reste sig, fort... och jag skulle precis sätta mig när allt svartna och jag damp ner på stolen med lite hjälp från kvinnan. 

Väl nere kändes det bättre men mådde illa och allt var dimmigt. Kvinnan skulle också av i Landskrona så hon hjälpte mig av. Väl ute kunde jag ta ett djupt andetag och det kändes lite bättre igen. Kvinnan sa att hon sett att jag skakade och såg sjuk ut så hon hade hållt ett öga på mig hela tiden och varit beredd när jag svimmade. 

Jag tackade henne så mycket för omtanken och gick mot bussen. Fick satt mig ner och sen fylldes bussen på. Men vi körde ju aldrig... sen kom det fler och fler och fler... Sen var bussen överfylld och jag som inte mådde riktigt hundra än kände att jag orkade inte det just nu... Jag klarar inte av alla lukter och ljud när jag inte mår bra så jag mår illa. 

När jag äntligen kom av bussen tog jag många djupa andetag... Fick hämtat Hampus och handlat och sen hem och fixa lite mat. 

Men känner att jag inte hämtat mig än... varit ofokuserad hela kvällen och fick koncentrerar mig mycket mer än vanligt när jag skulle läsa för Hampus. 

Att man får stå någon gång på tåget det köper jag... men inte när det är så trångt att man inte kan andas. Det var inte bara jag som mådde dåligt på det tåget. Tjejen sidan om mig sa till sin kompis att hon blev lite yr av att det inte fanns luft och många människor runt om mig hade svettpärlor i pannan. Jag tycker inte det är acceprabelt att de får släppa på så många människor på ett så kort tåg. Hade jag inte skullat hämta Hampus hade jag aldrig gått på tåget från början utan tagit nästa men tar jag nästa tåg så hinner jag inte i tid innan fritids stänger.

Hälften på det tåget hade kunnat ta nästa tåg och kommit hem 5-10 minuter senare bara... Men alla ska tvunget på just det tåget... för tänk om du kommer 10 minuter sent hem till katten... 

Har man en tid att passa, som jag, så förstår jag att man armbågar sig på för att komma med men det går ett pågatåg 6 minuter senare som de som inte ska hämta på dagis och fritids kan ta. 

Jag kollar alltid om tåget är sent eller ej innan jag går från jobb så att jag kan ta ett tidigare tåg om det är mycket förseningar. Men där står det ju inget om att det kommer ett kort tåg. För hade det gjort det hade jag hellre gått lite tidigare från jobb och tagit ett tåg 30 minuter tidigare. Men det kan jag inte göra varje dag för då skulle flexkontot lida. 

Nä, kan Öresundtågen inte komma med mer än ett tågset i rusningstrafk kan de lika gärna ställa in det så ser jag det i alla fall och kan ta ett tåg tidigare. 

Inga kommentarer: