måndag, oktober 07, 2013

3:an

För en tid sedan ringde rektorn på Hampus skola mig och hade ett förslag...

Så i dag började Hampus i 3:an. Han ska fortfarande jobba med vissa saker som han måste klara i 2:an men ska sitta i 3:an och jobba och vara med på vissa av deras saker. Men alla aktiviteter som gympa och utflykter gör han med dem. Han fick med sig sin assistent upp oxå och det är på test fram till höstlovet.

Tanken med det är att han blir lugnare med de större barnen och sitter mer still när det är mer utmaning och mer intressanta saker på lektionerna.

Och Hampus tyckte att det gått bra idag. Han var glad när jag hämtade honom på fritids och berättade glatt om vad de gjort i 3:an idag. Han har haft mindre humörsvängningar under kvällen och varit glad men livlig. Det är dock bättre än arg och livlig. En del gnäll har det varit men inte alls på samma nivå som annars. Vi får se om detta kan hålla i sig ett tag framöver. I alla fall tills vi varit på BUP vilket vi väntar tid för.

På BUP ska vi träffa läkaren och diskutera medicin. Jag har varit tveksam till medicinering men efter att ha pratat med andra föräldrar som har barn med ADHD och hört deras erfarenheter samt läst på en massa så är jag öppen för det. Och som det fungerar i skolan just nu så finns det inget annat alternativ. Jag har även hört från barn som går på medicin hur de själv tycker det är skönt att kunna vara med i skolan och att de tycker det är sköt att slippa humörsvängningarna.

Så det ska bli spännande att se vart vi hamnar på vår resa framöver. Jag saknar min Hampus som det gick att prata med och mysa med. På vardagarna har vi i princip bara en stund när vi ligger och läser som han är som vanligt, övrig tid på vardagarna går åt att försöka få honom igenom sånt som måste göras. Tvätta sig, äta, hjälpa till lite hemma, borsta tänderna, klä av sig kläderna... allt ska sägas emot, förhandlas, tramsas. Mycket trams, även när han är på gott humör. Allt tar sån tid att det inte finns tid över för att umgås sen. Jaja, vi får se vad läkaren säger om han har några tipps. =)

Och nästa vecka, på tisdag tror jag det var, ska ni alla slå på Barnkanalen klockan 19:20 för då börjar ett nytt program om just barn med funktionsnedsättning. I första programmet, nästa tisdag, handlar det om just ADHD. =)

Inga kommentarer: