måndag, november 24, 2014

Telefonköernas dag!

Började i förmiddags med att försöka ta reda på hur långt min remiss kommit. Den är snart 2 år gammal och för ett år sedan drygt skickades den till Tandvårdshögskolan i Malmö. Så jag ringde dit för att höra hur det gick med min remiss. Pratade med växeln och det var så klart upptaget dit jag skulle. Kunde jag vänta? Javisst... en kvart senare lät det som någon svarade men som sedan lade på så jag fick ringa växeln igen. De kopplade mig på nytt och nu kom jag fram direkt. Men det var ju inte henne jag skulle prata med så hon kopplade mig vidare varpå jag fick svar direkt där med. 

Min remiss låg kvar men deras väntetid var runt 2 år och min remiss hade ju bara legat drygt ett år hos dem. De hade olika prioriteringar på ärenden, låg, medel och hög, jag hade medel så förhoppningsvis innan semestern 2015 kunde jag få en tid.

Så ringde jag Kvinnokliniken i Malmö där jag var för ett ingrepp i våras. Maskinen de skulle använda gick isönder mitt under ingreppet, efter de sövt mig, så när jag vaknade hade de inte gjort någonting. De skulle snart stänga ner inför sommaren men till hösten skulle jag bli kallad igen, först av alla. 

Jag undrade så klart varför jag inte blivit kallad och ringde och fick vänta i kö igen. 40 minuter senare kom jag fram. Kvinnan jag pratade med slog upp mig i datorn, lät förvånad och sa att jag fick ringa imorgon igen till ett annat nummer och fråga dom vad som hänt. Kunde hon inte se det i dator? frågade jag. Hon ursäktade sig och sa att det var nog bättre jag pratade med dom på det andra numret. De hade telefontid imorgon bitti igen. 

Så kom jag hem från jobbet och gick och hämtade paket på posten från IKEA. Ett kolli som inte såg ut att vara tillräckligt stort för att rymma allt jag beställt. Men det var allt dom hade åt mig sa dom på utlämningsstället. Så jag gick hem, öppnade paketet och så klart så var där två klädställningar men inga hängare och inga lådor som jag också beställt. Ingen lapp fanns det iheller om att det skulle finnas fler varor. 

Så jag ringde IKEAs kundtjänst... 8 samtal före i kön, ja det var ju inte så farligt. 1 timme senare kom jag fram... Han fick mitt ordernummer och jo visst skulle det finnas två kollin. Var det andra tagit vägen det visste han inte. Båda paketen hade checkats ut samtidigt från IKEA men sen fanns det inte mer information om mitt andra paket, bara det jag fått. Så de skulle skicka varorna igen, de skulle komma om en vecka. EN VECKA!!! Jag har ju redan väntat en vecka på denna leveransen. Och vad ska jag göra med två klädställningar om jag inte har några galgar. 

Så idag är bara en sån dag ni vet. En sån dag som jag är glad att den tar slut. Och vad är det med kundtjänster som alltid har långa köer? Varför anställer man inte fler om det är så lång kö? Vårt mål på jobb är att ha en snittväntetid på under 2 minuter. Klarar vi inte det så får vi ju anställa fler, svårare än så är det inte. Tänk om fler kunde tänka så, tänka på kunden och tänka lite serviceminded. Tyvärr är det många kundtjänster som har mindre folk på plats kvällstid när alla har tid att ringa. Och sjukvården, ja dom stackarna vet vi ju hur dom har det... där blir ju inte fler folk på någon position hur mycket det än behövs... jo kanske på chefsposterna för det är ju viktigt att någon bestämmer att dom som jobbar längst ner på stegen ska jobba hårdare med mindre resurser. 

Inga kommentarer: